دکتر اخلاقی

5 راهکار ساده و ارزان برای اصلاح عادت های غذایی

تا اسم «اصلاح برنامه غذایی» می‌آید، معمولا موجی از احساسات منفی را تجربه می‌کنیم. اصلاح عادت های غذایی برای ما، یادآور چاقی، رژیم، کاهش وزن، گرسنگی و هزاران خاطره ناخوشایند است. اکثر افراد تا زمانی که دغدغه کاهش وزن نداشته باشند، به فکر درست کردن عادت‌های غذایی‌شان نمی‌افتند.

بنابراین اصلاح عادت های غذایی و رژیم لاغری، دو مقوله‌ای هستند که خواه‌ناخواه با هم گره خورده‌اند و حتی صحبت راجع به آن‌ها هم می‌تواند برای بعضی افراد ناراحت‌کننده باشد.

اما در واقعیت، عمل به یک برنامه غذایی سالم، آنقدرها هم سخت و دور از ذهن نیست. اگر بتوانید کمال‌گرایی را کنار بگذارید و فقط یک تغییر کوچک را در راستای بهبود تغذیه‌تان بردارید، یعنی نیمی از راه را طی کرده‌اید. همچنین اگر بتوانید این تغییرات را به طور مداوم دنبال کنید، احتمالا وزن هم کم می‌کنید.

اولین قدم برای تغذیه سالم این است که بدانید نیازی نیست خودتان را از تمام غذاهایی که دوست دارید، محروم کنید. به جای آن، باید بتوانید تعادلی را بین غذاهای موردعلاقه‌تان و غذاهای موردنیاز بدن‌تان ایجاد کنید؛ به طوری که هم از غذا خوردن لذت ببرید و هم به نیازهای بدن‌تان پاسخ دهید.

با این مقدمه، به سراغ راهکارهای ساده برای اصلاح تغذیه می‌رویم.

ادامه مطلب »

10 خطر چربی خون بالا

چربی خون بالا یکی از مشکلات بسیار جدی برای سلامت افراد است که امروزه بسیاری از جوانان نیز با آن مواجه می‌شوند. با وجود اهمیت توجه به چربی خون بالا، اما متأسفانه بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌اهمیت هستند و احساس می‌کنند که بالا رفتن چربی خون طبیعی است. بنابراین هیچ مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. درصورتی‌که چربی خون بالا می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی باشد و عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

کلسترول و چربی‌های بد می‌توانند در رگ‌ها یا بافت‌های دیگری مانند کبد تجمع یافته و منجر به اختلال در خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. بنابراین بالا رفتن چربی خون احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی را نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با 10 مورد از خطرات جدی چربی خون بالا به‌طور کامل آشنا کنیم.

ادامه مطلب »

چرا گاهی علی‌رغم خوردن زیاد باز هم چاق نمی‌شویم؟

بسیاری از افراد با وجود استفاده از رژیم‌ لاغری و محدودیت‌های غذایی باز هم دچار اضافه وزن می‌شوند؛ درصورتی‌که برخی دیگر با وجود خوردن زیاد باز هم چاق نمی‌شوند! اما دلیل این عدم کاهش وزن چیست؟ چرا بعضی از افراد با وجود پرخوری باز هم نمی‌توانند وزن خود را افزایش دهند، درصورتی که برخی دیگر – به قول خودشان – با خوردن آب هم چاق می‌شوند؟ در ادامه قصد داریم شما را با دلایل عدم چاقی با وجود غذا خوردن زیاد آشنا کنیم.

ادامه مطلب »

عادت‌هایی که به شما کمک می‌کنند سریع لاغر شوید

در این مقاله قرار نیست از رژیم‌هایی صحبت کنیم که ادعا می‌کنند ظرف دو هفته شما را به اندامی کاملا متناسب می‌رسانند. رژیم‌هایی که به شما وعده لاغری سریع را می‌دهند، به هیچ عنوان اصول اصلی کاهش وزن را رعایت نمی‌کنند و عوارض شدیدی را برای شما خواهند داشت.

بنابراین منظور ما از لاغری سریع، لاغری ظرف چند روز نیست؛ بلکه منظور ما، لاغری در مدت زمان مناسب و به کمک تغییر سبک زندگی است. حتی اگر مقالات سایت‌های خارجی را در این مورد بخوانید، می‌بینید که آن‌ها هم از عادت‌هایی صحبت می‌کنند که می‌تواند شما را در یک زمان مناسب، به اندامی متناسب برساند.

این روش‌ها بدون آنکه به سلامت جسمی شما آسیبی وارد شود (برخی از راهکارهایی که اینجا می‌خوانید، همان راه‌هایی هستند که منابع خارجی توصیه می‌کنند) بیان شده است.

در ادامه مقاله در مجله سلامتی لیمومی به شما می‌گوییم چطور می‌توانید در زمانی معقول، به وزن ایده‌آل برسید.

ادامه مطلب »